onsdag 4 juli 2012

Vila i vad Du vill - men gör det…

Vänner, det blev ett inlägg idag med - två dagar i rad - jag är på gång…

Ordet vila är ju oftast i dagligt tal förknippat med fysisk vila. I det kortare mindre perspektivet kan det vara en stunds s k powernap på eftermiddagen eller ledigheten under helgen som ger vila. I ett längre perspektiv kan det vara sommarens vankande semester som betraktas som vila.

För egen del använder jag oftare begreppet vila i andra sammanhang, mer mentalt än fysiskt. Jag tror att vi alla mår bättre av att vila i våra framgångar och vila i våra relationer.

Hur många har inte sprungit milen i närmaste elljusspår och putsat tiden rejält? För att sedan stretcha, kasta sig in i bilen, koppla upp telefonen för samtal, mess, mail, fb och lite Twitter. Kolla så att rundans sträckning och tid kom upp på fb via RunKeeper, så att alla fb-vännerna kan se samma runda och tid på sina skärmar. Vem utav fb-vännerna kollar föregående runda för att se putsningen? Troligtvis ingen, för de håller på med att lägga ut sina senaste bravader på fb de med…

Tänk om våra löpande vänner istället före och/eller under och/eller efter den viktiga stretchen vilade i sin egen framgång. Vad berodde putsningen på? De nya skorna? Resultat av bra träning? Hur känns det i kroppen idag jämfört med för en månad sedan? Hur känns det i knoppen idag jämfört med för en månad sedan? Har dagen varit bra för övrigt? Kan det ha påverkat putsningen? Har jag satt upp andra och/eller nya mål med träningen? Hur ligger jag till? Hur går det? Helt enkelt en stunds kontemplation över en egen framgång och vad den för med sig…

Hur ofta stannar Du upp och vilar i en bra relation? En bra relation med Din käraste. Ni har kanske haft det skrynkligt ett tag, men tagit Er igenom det och tronar nu återigen på kärlekens och tillitens höjd? En bra relation med medarbetare, arbetskamraterna eller t o m chefen? Relationer som gör att vägen till arbetet varje morgon tas med lätta steg. Vila i en bra relation med föräldrar och syskon som skapar en historia att bottna livet på och kunna landa på när livet annars är skrynkligt. Vila i de bra relationer Du har med barn, vänner, svärmor, mostrar och kusiner… Känn efter vad relationerna och personerna betyder för Dig och fundera på hur de skulle påverka Dig om de inte fanns längre? Du kommer ödmjukt känna att Du är en del av något större och att både Du och Dina relationer har betydelse för Dig och dem Du har relation med…

Vila i Dina framgångar och vila i Dina relationer och Du kommer att få kraft att fokusera Din energi på rätt ting och jag tror mig veta att Ditt upplevda behov av den fysiska vilan kommer att avta…



Göran R

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat. La med dig i min blogglista.
    Har du tur följer jag dig även på Twitter.
    (FB är jag inte med i)

    Har själv lyckats lägga in 10 inlägg under juni/juli

    /Anders

    SvaraRadera
  2. Hej Anders, vad kul att Du vill vara med på min resa…

    Jag har ju gott ut hårt och utlovat att jag nu skall fullfölja mina intentioner med ett inlägg minst varje morgon…

    Med glada sommartillrop


    Göran R

    SvaraRadera