måndag 9 juli 2012

Semester… med bestämd kärleksgenerator…

Semester är avtalad ledighet under ett visst antal av årets dagar. Semester kan vara lagstiftad, ett resultat av kollektivavtal eller vara fritt avtalad mellan arbetsgivare och arbetstagare, och kan resultera i att semesterersättning betalas ut. I vardagligt tal används ordet även om själva semesterresan många åker på under till exempel sommaren eller skolornas sportlov. Läs mer på wikipedia

Jag har avtalat med mig själv att jag i sommar skall vara ledig de fyra veckor som vår älskade "sladdis" Beatrices dagis är stängt och det är första dagen idag. Vi har bara hunnit krama god morgon med varandra, dricka välling under tiden som barnkanalen sprider kärlek, munterhet och sång samt diskuterat huruvida vi måste köpa en större hundkorg på City Gross för att hennes skällande låtsashund växer.

Vi köpte hunden till henne i femårspresent i våras på just City Gross i Ytterby, veckan senare blev det en hundkoppel och ytterligare en vecka senare köpte vi hundkorgen. De två sistnämnda inköpen gjordes på hundavdelningen medan själva hunden givetvis köptes på leksaksavdelningen. I och med dessa tre inköp är City Gross butiken där man handlar hundprylar… Grattis Kenneth Hult, det är en hundaffär Du leder… skaffa koppel till personalen…

Trots bara sina fem år på jorden är Bea å ena sidan en rättfram och bestämd liten fröken medan hon å andra sidan är Bea en kärleksfull liten tös. En av hennes största kärlekar är vår vän Robert Larsson som driver ICA Kvantum i Stenungsund, eller "Jobejts affäj" som hon tycker att den heter. Ibland när vi bilar i centralorten frågar hon om vi inte skall till "Jobejts affäj" och oavsett vilket om vi behöver handla eller ej, så tycker hon att vi skall åka dit och kjama Jobejt. Hennes kombination av beslutsamhet och kärlek styr ofta våra vägar dit. När vi dagen efter förra årets Galan'11 på Stenungsbaden pustade ut i hemmets sköte och gick igenom Goodybagarna, hittade hon en reklamfolder för "Jobejts affäj". Bland allehanda roliga Give-aways från våra partners fastnade då fyra-åriga Bea för en folder för ICA Kvantum med Jobejt på framsidan - det är kärlek…

Lika bestämd är hon om sin "fjisöj Petej", trots att hon bara har varit en gång hos vår numera gemensamma frisör Peter Varvne på Håratelje 14 i Göteborg. För några veckor sedan läxade hon upp en frisör som vi besökte i annat ärende som försökte locka henne till sig med en bil att sitta i. "Min fjisöj heter Petej och det är inte Du". Slutdiskuterat! Sedan jag själv klippte mig för två veckor sedan är hennes semesterhype första vecka att vi skall till fjisöj Petej och hon skall klippa sig… Jag kommer inte ihåg vad mina semsterhypar var när jag var fem år gammal, men inte rackarns var det att jag skulle till frisören i alla fall…

Turen till Göteborg skall kompletteras med Beas favoritmat sedan tre år tillbaka - sushi. Många blickar har vi fått under dessa tre år fått när vi har beställt fyra, sedermera sex och numera åtta nigiri med lax utan wasabi till henne. Även här är hon kärleksfullt bestämd - antingen Sushi Eriksberg på mojmoj och mojfajs gata eller Haiku Sushi Lounge i City. Efter veckans möte med Peters saxar skall vi till den senare av de två sushiplacen. Jag vill dit sushin snujjaj junt…

Jag hoppas att Er första semestervecka också var, är eller blir bra och glöm inte av att ta till vara på Era möjligheter


Göran R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar