torsdag 5 juli 2012

En torsdag morgon i juli…

Ja det är toooorsdag morgon och livet känns så… skönt…

För en vecka sedan utsågs professor Hans Rosling till Årets svensk i världen och vanligtvis brukar dylika utnämningar halka bort från min näthinna. Dagens Industris artikel fångade mitt öga och jag blev så glad för Hans Roslings utnämning - en mycket rättvis sådan.

Har Ni sett honom och hans fantastiska bubbliga bilder över vår allas gemensamma världsproblem? Om inte så se till att få göra det. Bl a finns föreläsningar på TED och säkert på många andra digitala arenor. Försök också få se honom live, vilket jag har gjort en gång, och Ni kommer att fyllas av hans enkla vision att på ett enkelt sätt tydliggöra missförhållanden och på så sätt skapa engagemang.

Visionen ovan är min tolkning av Hans Roslings arbete och jag hopas att han förlåter mig för att jag självpåtaget gör mig till hans röst i bloggen. Kommer han i närheten av Er så se till att få en plats…

I tisdagens Di kan man läsa om Handelsforskaren Lars-Johan Åge som i en studie har betraktat svenska börsbolag i farten. Hans geniala korta konklussion är att "Ramverket och individerna måste dansa i takt för att nå resultat på företaget".

Jag är fast övertygad om Lars-Johan Åge är en lysande forskare och jag är lika fast övertygad om att hans studie är både intressant och läsvärd. Jag skulle gärna själv läsa den om någon av Er har ett ex över… den kommer på alla sätt att förkovra mig och ge mig nya infallsvinklar i mitt dagliga värv.

Vad som slår mig efter att ha läst artikeln några gånger är att jag påfallande ofta läser uppslagna artiklar om "nya" unika forskningsrön som rör individer i samarbete på arbetsplatser, men har efter snart 30 år i "branschen" sett och hört dessa teorier om och om igen. Något nytt begrepp, någon ny reflektion, något nytt perspektiv, några nya namn, men i egentligen samma goda, visa och förnuftiga grundteorier.

Vem vet inte idag att bli bekräftad och att bli sedd är vårt viktigaste behov för att våga utvecklas?

Företagsledare och andra visa män sväljer betet och slänger sig med de senaste begreppen en period. Detta istället för att ta jobbet att genomföra det en gång för alla i sina organisationer. Få nu inte för Er att jag tror att det räcker att göra det en gång för alla. Nej, nej, så är det inte - vi talar om färskvara som ständigt måste utvecklas och bearbetas. Dock vet jag att har man en gång implementerat t ex värdegrunder eller ett varumärke, då har man en plattform att utgå ifrån i sin strävan att skapa och utveckla en hållbarhet…

Jag älskar forskning och utveckling, så jag är glad att Lars-Johan Åge och hans kamrater orkar kämpa vidare. Jag älskar dock att älska att fatta beslut, att genomföra och på ett nytt kreativt sätt visa på en stringent och tydlig väg. Därför är jag än mer förtjust i Hans Rosling och hans gärningar.

Tack för engagemanget Lars-Johan och grattis Hans och glöm inte av att ta till vara på Era möjligheter - annars gör någon annan det…


Göran R

2 kommentarer:

  1. Snart är det din tur att få pris.
    Eller åtminstone en artikel i DI...


    Blir nyfiken på Hans Rosling. Får kolla lite mer på han.

    SvaraRadera
  2. Hej vännen,
    jag hoppas att dagen är snäll emot Dig på alla sätt.

    Hans Rosling är en magisk man, som jag hoppas snart kommer till Göteborg igen. Dessvärre är det oftast slutna tillställningar när han giggar…

    Glad dag

    SvaraRadera