torsdag 12 juli 2012

Våga vara glad och stolt - del två

God torsdag,
för drygt ett halvår sedan skrev jag del ett - den 29 december 2011 - och nu känner jag för att reflektera över ämnet stolthet igen.

Att vara stolt är en skön känsla. Den positiva känslan av stolthet kommer av att Din prestation har en kvalitet och/eller kvantitet som infriar eller ännu hellre överträffar Dina egna eller andras förväntningar. Givetvis är Du precis som jag stolt över andra medmänniskors prestationer och det är påfallande ofta över mina barns prestationer, men också andra nära, kära, medarbetare eller kanske till och med kunder…

Jag känner mig ofta stolt över mina egna färdigheter i olika sammanhang och det hoppas jag att Du också vilar i varje dag - Dina färdigheter. Vilka är de? Har Du en, om inte på papper så i alla fall en mental, lista på dem? Nästa gång Du får lite egen tid samla Dig runt Dig själv och lista Dina färdigheter - när listan är klar kommer Du att känna Dig stolt. Inte över att ha presterat en lista utan över alla Dina färdigheter - vila i dem…

På samma sätt som Du och jag är stolta över våra och andras prestationer och färdigheter, så bör vi vara lika stolta över våra goda egenskaper och för många av dem jag möter i samtal är detta inte lika naturligt och enkelt.

Det är spännande att titta på mina samtalspartners ansiktsuttryck när jag ber dem att lista sina svagheter - det går ofta bussnabbt att göra en "julklappslista" lång som en yllehalsduk. Det finns inslag av skam och smärta under listproduktionen, men som sagt, det går fort.

Ansiktet får ett lite lyckligare uttryck när jag ber dem att lista sina prestationer. Det går fort, förvisso inte lika fort som ovan, men det finns en behaglig inramning runt det hela.

De egna färdigheterna listas inte lika snabbt och det finns ett generat drag över mun och ögon när de kämpar med den av mig ombedda listan. Det är lite skrynkligt att sätta ord på sina färdigheter.

Ännu värre blir det när jag ber om lista på deras goda egenskaper. Först och främst är "goda" egenskaper" svårt att definiera och många gånger är det en tunn gräns mellan en god och en mindre god egenskap. Det finns många kulturella skillnader också som påverkar gränsen mellan god och mindre god. Vad går gränsen mellan nyfikenhet och kontrollbehov?

Vi brukar hitta en skön gräns som mycket handlar om egenskaper som är till gagn för oss i de flesta sammanhang och som inte skadar andra - inte med berått mod i alla fall. Då sprider sig snabbt en behaglig känsla av samsyn, en känsla som snabbt övergår i ångest när de skall lista sina egenskaper… "Hur svårt kan det va", som Linda Bengtzing sjöng någon gång? Kan det bero på hennes andra hit "Jag ljuger så bra"?

Gå ut i sommarvärmen och var glada för den Du är, var stolt över Dina färdigheter och vila i Dina goda egenskaper - då kommer Dina prestationer nå nya höjder - både ur kvantitativa och kvalitativa perspektiv.

Ta vara på Dina möjligheter innan någon i din närhet gör dem till sina


Göran R


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar