söndag 21 juni 2009

Att föregå med gott exempel…

… är inte alltid lätt, men som ledare och förälder handlar mycket av ledarskapet och föräldraskapet om just det - att föregå med gott exempel. Det är svårt och jag själv klarar inte heller alltid av det. Bl a svär jag, ibland tok för mycket, och mina barn hör ju naturligtvis detta och mina böner om att de skall vårda språket blir ifrågasatta. Inte så mycket mina böner utan mer min egen efterlevnad. Jag är dock medveten om det, smyger inte med det och försöker aktivt själv tänka på att vårda språket - vårt stolta svenska.

Jag är glad för att vi har medmänniskor som ställer upp som politiker, både lokalt och regionalt samt i riksdag, regering och inom EU. Det är också viktigt att våra riksdagspolitiker representerar hela landet och i och med det anser jag att det är klokt att erbjuda riksdags- och regeringspolitiker övernattningsmöjligheter och ekonomiska möjligheter till ett dubbelt boende.

Jag ser bilden framför mig att familjen bor kvar i den rotade miljön medan mamma/pappa (politikern) tillbringar mycket tid i Stockholm i ett dubbelt boende. Jag kan också se en bild framför mig att en frånskild mamma/pappa (politikern) vill ha möjlighet till ett friskt umgänge med sina barn från ett första äktenskap i hemkommunen, trots att man kanske bor mer i Stockholm, med eller utan en ny familj. Två bilder och förutsättningar som jag mer än gärna via skattekronan hjälper till med för en bred geografisk och demokratisk representation i vår riksdag och regering. En bonus är ju friskare familjerelationer.

Det är dock inte OK för mig att ett riksdagsledamot/minister bor med sin familj i Stockholm, samtidigt som man kvitterar ut ersättning för dubbet boende. Ett boende som visar sig stå tomt större delen av tiden. Det är ännu mindre OK för mig att inte stå för denna möjlighet, utan för försvarar/förklarar den med en lögn…

Jag har själv ljugit för att "klara" mig ur en dum situation, så sent som förra våren, men jag klev själv fram och bekände min litenhet och möjligtvis har det känts något bättre inom mig själv.

Att föregå med gott exempel var rubriken. Fundera på det Du kära migrationsminister Tobias Billström.

Sov sött… ja även Du Tobias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar