onsdag 8 februari 2017

Blogg vs Vlogg & Hans Rosling

Några av mina yngre vänner har påpekat för mig när jag nu har börjat skriva igen att jag är mossig. Det kan säkert stämma på många sätt, men det de syftade på att jag borde Vlogga istället för Blogga - det sistnämnda är passé enligt dem. Skaffa en podd eller Vlogga har varit deras utrop det senaste dygnet…

Det hade ju varit kul - jag har ju all utrustning för det! Men så kom den relevanta tanken - man kanske inte skall ha en hängande läpp och ett lite sluddrigt tal om man skall Vlogga? Jag fortsätter att skriva så länge…

Igår dog en av mina väldigt få idoler - Hans Rosling. En gudabenådad pedagog, inspiratör och världsförbättrare, som jag har privilegiet att ha lyssnat på två gånger live. Jag tokälskar hur han oblygt tog plats i sin iver att förtydliga samt ibland vara obekväm, men alltid med bibehållen ödmjukhet och nyfikenhet. Sent kommer vi att glömma hans åskådliggörande med legoklossar, flytande "bubbelpresentationer och telefonen som var inställd på att ringa var tredje minut för att påminna om att ytterligare ett barn hade dött i Mässling. En stor och fin man har lämnat sin familj, oss och hela Världen…


Fixa ett kramkalas idag med dina nära och kära - det är både förlösande och berikande

Med glada tillrop


Göran R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar