söndag 27 september 2009

Vem är jag?

Ja, just det är det ingen som vet när man möts första gången och det är fascinerande hur många det är som inte tänker på det. Kvinnan eller mannen framför Dig som Du kanske ser som en säljare och som Du inte orkar prata med har säkert fler "hattar" hemma på hatthyllan. En "hatt" som styrelseledamot i ett bolag som Du skulle dö för att få sälja till eller som aktiv rådgivare & konsult och har insyn och även ibland påverkan i många bolag.

För några veckor sedan efter ett härligt kundbesök i Borås stannade jag till i Viareds Industriområde, som har utvecklats otroligt sedan jag bodde i Knallarnas stad i slutet av 80-talet och inledningen på 90-talet. Mitt syfte med canvas-besöken - i alla dessa läckra kontor med hänförande utsikt - var bara att få ett namn att ringa upp och försöka boka ett besök med. Inget sälj utan bara ett namn att ringa och detta var jag extremt tydlig med.

Av 18 besökta företag på drygt en timme blev jag så härligt bemött på 17 av både receptionister, HR-chefer, produktionschefer och i två fall av företagens VD. Några sade nej redan i det korta mötet, men på ett sådant sätt som gör att man gärna tar med sig både personen och företaget i sitt hjärta…

18-17 är alltid 1 och det var just ett undantag som gjorde att jag skriver detta. Redan i entré-dörren blev jag mött av en som enligt egen utsago var "en av dem som bestämmer" och ledd in i ett snyggt designat fikarum där ett över-disk-möte pågick. Mötet avslutades i stort sett genom min entré, en man lämnade mig kvar med den förste "bestämmaren" och ytterligare en "bestämmare". Jag presenterade mitt korta ärende och fick ett "snabbt" svar av Bestämmare 1 att de inte var intresserade, medan Bestämmare 2 började ställa nyfikna frågor om Medarbetarsamtal. Naturligtvis besvarade jag frågeställningarna utifrån min och vårt koncepts syn på Medarbetarsamtal - kort för att inte ta upp tid och störa, utan bara få ett namn att boka ett möte med.

Efter ytterligare någon initierad fråga från Bestämmare 2 och ett svar från mig och några "snabba" kommentarer/svar från Bestämmare 1, ansåg Bestämmare 1 att det var dags för mig att lämna företaget och körde mig på ett mindre hyfsat sätt på porten, med slutkommentaren "har Du inget Du vill ha svarvat så är vi inte intresserade…".

Nej, jag har tyvärr inget som jag vet behöver svarvas, men hade jag haft det så skulle jag göra allt som stod i min makt för att det uppdraget inte hamnade på det Borås-företaget.

Man vet aldrig vem man möter…

Sov sött

Göran R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar