måndag 28 september 2009

Man möts alltid igen…

… var de trösterika orden som min mor tröstade mig med när jag var liten pojk och tonåring i min hemstad Malmö. Det var säkert någon söt flicka som hade gjort slut eller någon kille med mer bollkänsla än jag själv som hade tagit min boll eller skrattat åt mina mindre finurliga finter i landhockeyn…

Det finns en tröst i de orden, men också ett rättesnöre att tänka på hur man behandlar sina medmänniskor. Uppträder du illa är det inte lika kul att mötas igen och det skall Du räkna med att ni gör.

Jag har själv lagt till "och det slutar oftast oavgjort" för att förstärka trösten och rättesnöret. För min tröst handlar aldrig om hämnd (nästan aldrig i alla fall) utan mer om revansch.

Hur jag själv efterlever detta skriver jag om en annan dag.

Ta befälet över Din dag

Göran R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar