fredag 27 december 2019

Klubben - för andras beundran…

Traditioner är kul och jag gillar att hålla liv i dem, men är inte så stockkonservativ att jag inte vill att en de ständigt skall vara ställda inför utvecklingens öga och sinne. En jultradition som jag själv har haft i drygt 40 år är att jag köper en bok till mig själv varje jul och skriver på lappen "Till Göran från Tomten". Exakt när och varför jag började med detta kommer jag inte ihåg, men jag gör det slaviskt varje år. Det är t o m så att mina barn är snälla och påminner mig om det, så att jag inte glömmer av min tradition…

Årets bok bestämde jag mig för redan samma dag som den kom ut. Likt matadorerna när de ser den "vildsinte" Ferdinand utbrast jag "Den skall jag ha!" Valet föll på Klubben - en undersökning, skriven av DN-journalisten Matilda Gustavsson. Boken som beskriver bakgrunden och framförallt processen fram till DN släppte nyheten om Kulturprofilen, hans arena Forum, de mångåriga sexuella övergreppen samt kopplingarna in i Svenska Akademiens DNA. Ett reportage som har sin grund i #metoo och som välförtjänt gav Matilda Gustavsson Stora Journalistpriset.

Klubben är extremt välskriven och jag är mycket förtjust i Matilda Gustavsson drivna penna. Man kan känna hennes våndor och rädslor inför ett eventuellt avslöjande och den naturliga vämjelse hon känner inför alla arton kvinnors berättelser. Berättelser som både skrämmer, förvånar och väcker tankar om saker som kollektivt manligt ansvar, kollektivt ansvar generellt, det egna ansvaret och det egna val vi själva alltid måste göra. Till kvinnornas berättelser och dess kontext kommer jag återkomma till i ett annat inlägg, precis som jag kommer att återkomma om det egna valet.

Klubben beskriver också vad som händer efter att DN släppte bomben på nätupplagan den 21 november 2017 och i tidningen dagen efter. Från alla turerna i Svenska Akademien, mediauppbådet och slutligen rättegångarna mot Jean-Claude Arnault, kallad Kulturprofilen. Naturligtvis redovisas inte alla turerna i Akademiens verksamhet, ty jag är gravt övertygad om att mycket fortsatt är höljt i dunkel. Dock tror jag att den öppenhet som ändå tvingades fram är bra för Svenska Akademiens fortsatta och mycket viktiga verksamhet.

Boken ger inblickar, skapar reflektioner och är stundtals lite spännande och återigen mycket välskriven. Den rekommenderas varmt. Jag kommer att återkomma till den snart igen…

Glöm inte av det där med att ta vara på er själva och era kära…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar