torsdag 10 oktober 2013

Goda medmänniskor…


Det är skönt att ha medmänniskor och goda sådana. Idag har jag återigen fått uppleva det.

Sitter nu på mitt hotellrum utanför Knivsta och skall snart tvätta av mig resdammet inför drink och middag i kväll med Entreprenörföretagen. I morgon skall de få frukosten i vrångstrupen när jag drar igång morgondagens pass. Värdegrundsbaserat inspirerande ledarskap & kreativa Medarbetarsamtal är temat…

Goda medmänniskor var rubriken och den sköna upplevelsen när man möter dem. Min resplan var tåg från Stora Höga via Göteborg via Stockholm till Arlanda och sedan taxi till hotellet. En bra idé tyckte jag. När jag bokade biljetterna fick jag ett annat tips - att istället för ArlandaExpress ta Uppsalatåget till Knivsta och därifrån ta en billigare taxiresa. Kör på det sade den gode Göran.

Tåget Göteborg till Stockholm är lika bekvämt som vanligt och det var Uppsala-tåget också och hoppa av i Knivsta var inga problem, men sen… Ni som har hoppat av tåget hemma i Stora Höga, eller i Kode och andra mindre orter längs våra spår, vet hur ödsligt det är på perrongen när alla pendlare har skyndat till sina bilar, mopeder och cyklar. Så är det i Knivsta också!

Redan innan de flesta pendlare hade skyndat in i sina bilar för barnhämtningar och torsdagsmiddag, insåg jag att det inte fanns taxi som väntade. Längs perrongen kommer en skön välklädd medmänniska med hästsvans och skägg. Våra ögon möttes och jag frågade honom var jag kan få tag på en taxi. Hans min och pärlande skratt fick mig att förstå att jag var ute och reste…

Taxi får man beställa från Uppsala, så den billiga taxiresan för min uppdragsgivare skulle bli en mycket dyr taxiresa. Innan jag hann tänka längre frågade han var jag skulle och på det svaret svarade han att dit kan jag ju inte gå. "Va fan, jag kör dig!"

Tack härliga medmänniska Anders, jag hoppas att jag får köra dig någonstans någon annan gång. Just call me when it's pay back time…

Ta vara på dig och bidra genom att vara en god medmänniska


Göran R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar