tisdag 22 juni 2010

Kärlekseufori från i lördags

I mitt reflekterande över Ärkebiskop Anders Wejryds strof från Vigseltalet "Den som är trygg törs bli buren!" har jag läst Vigseltalet ett antal gånger och kan bara konstatera att två stora talare, tillsammans med Kronprinsessans till bredden kärleksfyllda ögon och leenden, stod för den verkliga behållningen av lördagens TV-tittande. Prins Daniels tal till sin vackra brud var uppfriskande, modigt och kärleksfullt.

Under själva ceremonin var jag så upptagen av de vackra tu att jag inte riktigt tog till mig hela Vigseltalet, så att nyttja länken till talet på www.svenskakyrkan.se har varit uppfriskande i dubbel bemärkelse. Läs det gärna och stanna upp och reflektera över de rader som passar. Jag har fångats av dessa rader som vi i kärleksrelation bör tänka på varje sekund och inte bara några minuter i kyrkan, på en strand, på en klippa eller var vi valt att förlova oss alternativt viga oss. Även Nils Ferlin fick vara med på ett hörn.

"Mot varandra behöver ni inte vara duktiga – men ni behöver ha blicken på varandra. Visa varandra tillgivenhet. Överträffa varandra i ömsesidig aktning och kärlek. Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter.”

Njut av dagen


Göran R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar