torsdag 6 maj 2010

Bekräftelse

Att bli sedd och att bli bekräftad är de viktigaste förutsättningar för att må bra och utvecklas i trygghet. Igår fick jag bekräftelse på något som surrat i min intuitiva mage under många.

Som gammal reklamman följer man medvetet eller omedvetet vad som händer i "kommunikationens" tecken och ibland töcken. Det är spännande att se nya unga stjärnskotts och nya konstellationers (av gamla och unga stjärnskott) alster på väggar, i tidningar, på TV och på nätet. Ibland blir jag riktigt till mig över ett habilt hantverk, en kul idé, en kittlande textvridning eller en härlig bildlösning. Lusten att komma tillbaka väcks och under en tid upptas tankarna åt varför jag lämnade, skulle jag ha något att tillföra idag o s v.

Det som har surrat är att jag har saknat en sammanhållande linje i och igenom de olika medierna. Visst har bildlösningar och rubriker/uppmaningar funnits i både annonser och på webben, men jag har saknat något och har inte riktigt fått grepp om det. Inte förrän igår när jag läste en artikel av Claes De Faire i vårt husorgan Dagens Industri. Artikeln handlar om Electrolux avgående Koncernkommunikationsdirektör (cool titel)(blir stora visitkort) Lars Göran Johansson och hans sågning av stora delar av den reklambyråvärld som härskar. Han menar att de olika specialisterna inte integrerar sina specialistkunskaper med varandras och resultatet istället att de motarbetar varandra. Den röda tråden i hela konceptet infinner sig inte utan stannar kvar på rullen…

Han är också kritisk till att begreppet 'Sälj' fortfarande inte är härskande i reklamens tankar - en av mina egna gamla käpphästar från mina år på byrån.

Lars Göran Johanssons nästa steg är att bli Svenskt Näringslivs vice VD med ansvar för kommunikation. Grattis till Er båda!

Bekräftelse är skönt. Gå ut och bekräfta Er omvärld och den kommer att bekräfta Er…


Göran R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar